Sunday, June 22, 2008

Below Average?

Last week co. aku buat performance review meeting... cam biasa la sorang2 akan g jumpa big bos and ur immediate superior untuk discuss pasal our performance.. Kena la tunggu turn memasing untuk dipanggil jumpa tribal counsel.. ikutkan menda ni dibuat satu hari jer.. untuk sumer staff..
tapi tunggu punya tunggu punya tunggu.. dah kul 7.. ada 5 orang lagi belum sampai turn dia.. termasuk la aku.. Last2 si pendek datang bagitau continue tomorrow... sial jer.. bagitau la awal2.. teruk betul time management diorang nie..

Keesokkan arinya.. aku still lagi tunggu turn aku.. kul seploh.. baru la aku dipanggil..

Andy: How's everything in the lab.. environment, work load and everything?

Aku jawap cam biasa la.. aku takde masalah ngan sesapa pun.. aku get along well with everybody in the lab walaupun dari lelain department.. tak caya tanya la diorang.. keje aku memang banyak.. dari keje2 lab assistant, lab technician and researcher sumer aku buat.. aku memang well occupied dengan keje aku keje cam hanjing... ye la.. kat chemistry lab cuma aku ngan aku punya senior jer... n aku la lelaki pujaan plak tu.. hahahaha.. sumer keje aku kena buat.. sampai tukar mentol lampu kat lab pun aku kena buat..

Pastu ntah apa dia bebalkan ngan si pendek.. pastu tanya la aku apa yang perlu untuk improve the situation.. aku cakap la.. aku tau nak amik staff baru memang bukan dalam agenda diorang.. so aku cakap la.. be reasonable la.. kengkadang tu aku terpaksa delay beberapa kerja sebab takde masa n terlalu sibuk and hope that they understand.. Tapi ni Jawapan dia.

Andy: you have to set your priority straight.. u must have a good time management.

Pendek: Yes, you always delay things sometimes i ask you to do things and u didn't do it for weeks.. i have to remind you on and on..

Aku: Boss, it's not that i have to be reminded all the time.. it's only that the things that u ask me to do is not related to work and has nothing to do with any test requirement. so, i set my priority first.

Pendek: Yes, i know that.. but you can still do it right. no need to wait until i ask you again.. write it somewhere so you will not forget it later..

Aik ubah topic pulak.. apa plak.. takde kena mengena ngan keje aku buat apa aku tulis.. lantak la.. enko kan free.. enko boleh buat sendirik.. sumer nak aku buatkan ker.. sampai pegi beli tools pun aku kena pegi hardware belikan untuk enko.. Sorry k.. aku bukan enko punya orang gaji.. enko nak cepat.. enko g beli sendirik.. aku ada banyak keje lain yang lebih penting dari tu nak dibuat..

Dah lepas bertekak ngan si pendek... n banyak lagi la yang dia bebelkan kat aku..

Andy: Ok. after discussing with Doc (Pendek) we decided to give your performance in SCEA a BELOW AVERAGE. Doc will sign here and then you sign here.. (tunjuk form appraisal kat aku)

BELOW AVERAGE.. yup BELOW AVERAGE!! tu yang aku dapat... setelah aku keje cam hanjing kat co. nie selama hampir 10 taun.. tu yang aku dapat.. rasa tak berbaloi jer sumer penat lelah aku selama nie... tak dihargai langsung... DAMN.. Aku sign paper tu.. pastu aku pun blah dari situ..

Sampai kat lab Senior aku tanya macamana ok ker.. aku pun citer la apa yang berlaku n apa yang aku dapat.. Dia terperanjat...

See: It's not fair.. for me, you done a lot of things and you did a very good job here. fo me you deserve better than that..

Aku: what to do.. i mean nothing to them.

lepas tu aku tau bukan aku sorang jer dapat camtu.. sazali pun sama. FYI kat SCEA ni dlm lab cuma ada 3 org lelaki shj.. dua researcher n satu lab assistant cum driver. 3 orang nie la yang keje cam hanjing kat co. nie tapi selalunya tak dihargai langsung contributionnya kat Co.. Apa nak buat.. Andy n pendek lebih consider pompuan n CHINESE dalam co. nie kitorang nie just a speck of dust.. Shit..

Esoknya Si pendek buat lab meeting n cakap don't compare your rating to other staff.. yup office people sumer dapat rating tinggi.. lab staff... paham2 sendirik la..

Pendek: i make this decision is for your on good.. if i gave you higher mark.. you will not improve.. this is for you to give more and to improve yourselve in the next coming year.. this rating will not effect your increment and your bonuses..

Yeah right.. justified ker sumer tu.. boleh caya ker.. sudah la.. aku dah fed up ngan co. ni.. cam cibai jer.. lantak la..

*update resume n mencargaskan diri cari new opportunity*

6 comments:

Eamy said...

si pendek mcm celake jek

*update resume cpt

mintak keje tmpt laen

hahaha

ThisGunIsHeavy said...

memang celake pun.. resume dah update..

harap2 dapat la kerja lain..

amin...

H said...

adoi!
hampeh cam cilako lak ai pendek tu.
bak sini den taji an palo eh patblas kali.
B-(

oke, oke.
i think it's about time for u to find another job.
good luck dari ciki untuk mr. boo-boo dalam facebook.
hehehe.

ThisGunIsHeavy said...

Mr. Boo-boo ke ciki...
Lain maksud dia tu..

eauwww....

Anonymous said...

Salam bro,
apa yg jd ni ade hikmahnye..ingt tu...muhasabah diri dan tgk apa yang kurang...:)

zie said...

Babe...it's time to leave la.

lagipung sekarang kan trend jgn stay lelama kat one company, unless they ensure your career progression.